Data base
Find out more about our research activities: Our data base provides you with a variety of research projects and different results.
Find out more about our research activities: Our data base provides you with a variety of research projects and different results.
The role of digital activities in the development of social competence and civic participation in a comparison of formal and non-formal educational contexts.
Das Projekt untersucht, wie Kantonsschülerinnen und Kantonsschüler verschiedene Aspekte in der Schule, in ihrem Alltag sowie in der Gesellschaft erleben und einschätzen.
This project examines the plurilingual offer introduced at the PHSG with the new curriculum for secondary school level I in 2017/18.
The first and running part of the project focuses on the lecturers’ actual realization of these plurilingual offers, as well as on the lecturers’ beliefs on plurilingual education.
Subsequently, the project further aims to examine how the lecturers’ plurilingual offers are received and used by the students, what the students’ beliefs on these plurilingual offers are, and how these beliefs change throughout their studies.
The goal of the project is a comprehensive review of the plurilingual language teacher education at the PHSG, in order to determine its added value in comparison to the monolingual education of language teachers.
Ziel des Forschungsprojektes ist somit eine Bestandesaufnahme der mehrsprachigen Ausbildung von Fremdsprachlehrpersonen an der PHSG, um den Mehrwert gegenüber der sprachspezifischen Ausbildung zu evaluieren.
Our study examines the effects of teachers' feedback based on a rubric for mathematical reasoning. Specifically, we observe outcomes related to primary students' achievement, self-regulation, and self-efficacy beliefs. Further, we are interested in differences between teachers' feedback quality. Our sample comprises around 45 classes in two Swiss regions. Feedback is conceptualized as formative feedback for students' learning in classroom situations. Mathematical reasoning is defined according the Swiss curriculum 21 as verifying or falsifying their solutions based on explanations and calculations.
Förderung überfachlicher Kompetenzen durch eine gewinnbringende Lernbereichs- bzw. Lernortkooperation
Das Projekt untersucht, inwiefern Jugendliche mit Unterstützungsbedarf am Übergang I eine ihren Bedürfnissen entsprechende Unterstützung durch verschiedene Brückenangebote erhalten.
Im Rahmen der Studiengangsreform des Studiengangs Sek I wurde im Studienjahr 2016/17 ein neues Ausbildungsprofil Mehrsprachigkeit / Sprachenlehrperson eingeführt, welches im Kontext des strategischen Handlungsfelds C 15 die bisherige Ausbildung in einzelnen Sprachfächern in eine sprachenübergreifende Ausbildung im Sinne einer Mehrsprachendidaktik zusammenführt.
Ziel dieses Projektes ist die Erfassung der möglichen Auswirkungen dieser Ausbildungsvariante Mehrsprachigkeit (AVM) auf die sprachlichen Kompetenzen der Studierenden in den einzelnen Zielsprachen. Dazu wurde ein kompetenzorientierter Performanztest entwickelt, um die berufsspezifischen, produktiven sprachlichen Austrittskompetenzen in Englisch- und Französisch der Studierenden der Jahrgänge 14/19 und 15/20 (ursprüngliche Ausbildungsvariante) und 16/21 und 17/22 (AVM) zu erheben und miteinander zu vergleichen.
Zusätzlich zu den Sprachkompetenzen werden die Sprachenbiographien der Studierenden und die Einstellung gegenüber Mehrsprachigkeit erhoben.
Das Projekt erforscht die Lebenswelten von Jugendlichen unter besonderer Berücksichtigung ihrer Einbindung in eine Berufsausbildung und ihrer Rolle als Berufslernende.
Verschiedene Facetten der Lebenswelten (z.B. Wertorientierungen, berufsbezogene Präferenzen und Belastungen, Herausforderungen, riskante Verhaltensweisen) werden beschrieben und differenziert analysiert. Hierfür werden Daten bei Berufslernenden und Lehrpersonen erhoben. Die Erkenntnisse werden zum einen für die Beantwortung von Forschungsfragen genutzt, zum anderen sind sie Grundlage für die Lehre im Studiengang BKU (Sekundarstufe II). Das Projekt leistet somit einen Beitrag zur Verzahnung von Forschung und Lehre an der PHSG.
Collaboration between university-based (PH) lecturers and field-based lecturers enables a very close connection to be established between the two separate learning locations (school and university), thereby further developing and strengthening teacher vocational training.
Physical education is central to promoting sporting abilities and exercise. To ensure the high quality and further development of PE teaching, we need more knowledge on the conditions required for, and the effects of, good PE teaching.
The Storytelling project combines the telling of stories with early scientific education for pupils from grades 1 to 3. Central to the concept are the experiences of the literary figures in the stories.
The project is divided into two phases: a preliminary study and a main study (to begin in 2019). The project’s goals are (a) to analyse how test results and Jobskills profiles are used by pupils, and in some cases by teachers and training institutions, when making decisions on suitable vocational training options; (b) to examine the predictive power of test results and of their correlation with Jobskills profiles in terms of promoting pupils’ successful entry into and performance during foundational vocational training; and (c) to develop a model for using test results in practice.
The specialist unit provides research, development, consulting and training services in the field of occupation-specific language skills (in both foreign languages and the respective language of schooling) for teachers. Its activities pick up on preliminary projects financed by the Federal Office of Culture that sought to develop occupation-specific language skills profiles for foreign language teachers.
This project looks at pupils’ attention and work-related behaviour in various subjects. It examines whether the length of time spent actively learning differs from subject to subject. Do pupils spend more time actively learning in craft, design and technology lessons than they do in German or English lessons, for example?
Because these subjects tend to be taught by different teachers, the project seeks to find out to what extent the different teachers collaborate and discuss their pupils’ progress and behaviour.
Out-of-school learning places (OSLePs) for the sciences allow pupils from primary through to upper secondary school to experience laboratory work and make use of different learning materials.