Successful transitions into vocational education and training for youth at risk (GÜRB)

A successful transition from compulsory school to vocational education and training and from there into the labour market is a key factor for the integration of adolescents into working life and society.

The GÜRB project aims to optimise support services that facilitate these transitions by deriving recommendations from empirical data and adapting existing services to the needs of different groups of adolescents, especially in youth at risk. This part of the project is preceded by an analysis of the relations between risk factors, indicators of success, and perceptions of a range of available  support services.

Institute Institute of Research on Teaching Profession and on Development of Competencies
Heads

Professor Christian Brühwiler (PHSG)
Professor Philipp Gonon (University of Zurich)

Team

Professor Anja Gebhardt (PHSG), Chantal Kamm (University of Zurich), Stefanie Dernbach Stolz (University of Zurich)

Cooperative partner University of Zurich
Duration 1 October 2015 to 31 December 2017
Financing

Stiftung Mercator Schweiz
Department of Education of the canton of Zurich

Vollständig anklickbar
Aus

Publications

  • Kamm, C., Dernbach-Stolz, S., Gebhardt, A., Gonon, P. & Brühwiler, C. (2017). Wer sind die «youth at risk» an den Übergängen in die Berufsausbildung und in den Arbeitsmarkt und wie erleben sie die Unterstützung diesbezüglich? Paper angenommen an der «Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft». Stuttgart, Deutschland.
  • Gebhardt, A., Kamm, C., Brühwiler, C., Gonon, P. & Dernbach-Stolz, S. (2017). Relationships between patterns of risk and success concerning the transition into labour market. Paper angenommen an der EARLI Biennial Conference «Education in the crossroads of economy and politics – Role of research in the advancement of public good». Tampere, Finnland.
  • Gebhardt, A., Kamm, C., Brühwiler, C., Gonon, P. & Dernbach-Stolz, S. (2017). Das Zusammenspiel von Erfolgs- und Risikomustern beim Übergang in das Erwerbsleben. Paper angenommen am «Jahreskongress 2017 der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung». Fribourg, Schweiz.
  • Gebhardt, A., Kamm, C., Brühwiler, C., Gonon, P. & Dernbach-Stolz, S. (2017). «Das Auftreten und Zusammenspiel von Erfolgs- und Risikomustern beim Übergang in das Erwerbsleben». Paper präsentiert an der «Tagung Chancen(un)gleichheit» und Schulentwicklung. Zürich, Schweiz.
  • Dernbach-Stolz, S., Kamm, C., Gonon, P., Brühwiler, C. & Gebhardt, A. (2017). How successful are youth at risk in transition? An empirical study on transitional support in Switzerland. Paper präsentiert am «VET Congress». Zollikofen, Schweiz.
  • Gebhardt, A., Kamm, C., Brühwiler, C., Gonon, P. & Dernbach-Stolz, S. (2016). Youth at risk in transition – an empirical study of transitional support measures in Switzerland. Paper präsentiert an der EARLI SIG 14 «Bridging Professional Development Research». Regensburg, Deutschland.
  • Gebhardt, A., Schönenberger, S. & Salzmann, P. (2015). Unterstützungsangebote während des Berufsorientierungsprozesses: Relevanz, Nutzungshäufigkeit und Nützlichkeit aus der Sicht von Jugendlichen. Paperpräsentation am «Jahreskongress 2015 der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung». St.Gallen, Schweiz.
  • Gebhardt, A., Schönenberger, S., Brühwiler, C. & Salzmann, P. (2015). Relevanz, Nutzungshäufigkeit und eingeschätzte Nützlichkeit unterschiedlicher Unterstützungsangebote aus Sicht von Jugendlichen während des Berufsorientierungsprozesses. Wirtschaft und Erziehung, 67(7), 38-49
  • Gebhardt, A., Schönenberger, S., Brühwiler, C. & Salzmann, P. (2015). Relevanz, Nutzungshäufigkeit und eingeschätzte Nützlichkeit unterschiedlicher Unterstützungsangebote aus Sicht von Jugendlichen während des Berufsorientierungs-prozesses. Wirtschaft und Erziehung, 67(7), S. 38-49.
Vollständig anklickbar
Aus

Our project database provides you with access to the descriptions and results of current and past projects.

Vollständig anklickbar
Aus

Partner